
Cortina E-Mozzo PRO met Shimano e-bikesystem
Testresultaten
Testperiode
12-01-2025 t/m 02-02-2025
Totaal aantal testers
8
Testpanel cijfer
7.6
Geslacht
Leeftijd testers
Samenvatting uitkomst testresultaten
De Cortina E-Mozzo Pro e-bike wordt alom geprezen om zijn stijlvolle en strakke design dat een sportieve, moderne uitstraling heeft. De matte afwerking voegt een stoer uiterlijk toe, hoewel deze gevoelig is voor krassen. Het algehele gebruik wordt als intuïtief ervaren, met een natuurlijke trapondersteuning die vooral geschikt is voor zowel stadsverkeer als langere ritten. Er is veel lof voor de Shimano motor, die betrouwbare en vloeiende ondersteuning biedt, vooral bij het beklimmen van bruggen of lichte heuvels. De zitpositie wordt als comfortabel ervaren, en de geveerde voorvork draagt bij aan een aangename rijervaring op verschillende terreintypes, ondanks het ontbreken van een verende zadelpen. De fiets is eenvoudig in gebruik en biedt een prettige balans en stabiliteit, zelfs in de bochten. Ondanks zijn robuuste uiterlijk is de fiets relatief licht van gewicht.
PluspuntenPlus- en minpunten
- Strak en sportief design dat veel gebruikers aanspreekt
- Natuurlijke en intuïtieve elektrische ondersteuning van de Shimano motor
- Comfortabele rechte zithouding en goede stabiliteit bij het rijden
- Fijne vering aan de voorkant, ideaal voor verschillende terreinen
- Licht van gewicht en wendbaar, wat bijdraagt aan rijcomfort
Minpunten
- Zadel is aan de harde kant, wat minder comfortabel is voor langere ritten
- Verwijdering van de accu is omslachtig
- Voorkant van fiets voelt soms zwaar bij het sturen door accu in voorframe
- Voorlamp is niet krachtig genoeg voor nachtelijk gebruik
- Bagagedrager is te klein en weinig praktisch
Sentimentanalyse
De algemene sentimenten in de reviews zijn grotendeels positief. Veel gebruikers prijzen de algehele rijervaring, met nadruk op het comfort en de natuurlijke pedaalondersteuning. Het design wordt veelvuldig genoemd als een groot pluspunt. Enkele veelvoorkomende kritieken betreffen het harde zadel, de kleine bagagedrager, het ongemakkelijke verwijderingsproces van de accu, en de zwakke voorlamp. Hoewel de fiets enkele verbeterpunten heeft, scoort hij hoog op betrouwbaarheid en gebruiksgemak, wat bijdraagt aan een overwegend positieve gebruikservaring.
Reviews
Lees 8 reviews18-03-2025
Algemene scoreReviewscore 8De Cortina E-Mozzo PRO heeft mijn woon-werkverkeer een stuk aangenamer gemaakt. De Shimano-motor levert natuurlijke en intuitieve ondersteuning, waardoor het voelt alsof de fiets meedenkt met elke trapbeweging. De acceleratie is vloeiend, zonder schokken of plotselinge versnellingen, en past perfect bij mijn ritme. Het bereik van 50 km in de Boost-stand is ideaal voor mijn dagelijkse rit van 25 km, zonder me zorgen te maken over een lege accu. De zitpositie is comfortabel, met een goed verstelbaar zadel en licht gebogen stuur, wat rugpijn voorkomt. Toch zijn er enkele minpuntjes: de versnelling hapert soms bij snel schakelen, en het klepje om de batterij te verwijderen voelt fragiel aan. De oplader is traag, en het duurt zo'n vijf uur om de accu volledig op te laden. Hoewel ik had gehoopt op een bereik van 60 km, is het met slim gebruik van de Eco-modus goed te doen. Al met al is dit voor de prijs een uitstekende keuze voor forenzen die op zoek zijn naar een soepele en stijlvolle e-bike.
Over deze tester
Appartement
Samenwonend
26-35
Full-time werkzaam
21-03-2025
Algemene scoreReviewscore 6Ik heb de Cortina E-Mozzo Pro e-bike enkele weken mogen testen. Het was een genot om met deze e-bike te mogen fietsen, maar er zijn zeker wel een aantal verbeterpunten. De fiets heeft namelijk geen zadelvering waardoor het fietsen over klinkers en drempels zeer oncomfortabel is, de voorvorkvering is daarentegen wel goed en helpt zeker bij drempels. Het zadel is goed, al vond ik deze de eerste dagen wat stevig. Na enkele dagen was ik hieraan gewend. De fiets heeft 3 standen voor ondersteuning. Het rijbereik is 90 echte kilometers op stand 2 en tussen de 62 en 70 kilometer op stand 3, dit is bij het fietsen met een snelheid van 20-25 km/u. Boven de 26 km/u valt de ondersteuning weg en voelt het een beetje als fietsen met een zachte band, het kan maar kost wel moeite. Heuvels fiets je zonder enige moeite op en cruisen met een snelheid van 15 km/u is heerlijk. De fiets heeft ook loopondersteuning waardoor je met het vasthouden van een knop een kleine boost krijgt, dit was handig wanneer ik de fiets aan de hand had. Het display is erg klein wat op zich niet erg is, echter had ik het wel fijn gevonden als ik kon zien hoeveel procent de batterij nog heeft. Nu zijn het enkel 5 blokjes. Een klok op het display was ook fijn geweest. Zodra de batterij leeg begint te raken, knippert het laatste blokje op het display en kan je nog 1 kilometer met ondersteuning fietsen. De ondersteuning zakt dan wel naar stand 1. Fietsen met een lege accu en dus zonder ondersteuning is mogelijk, maar alleen prettig in de laagste versnelling, het voelt namelijk een beetje alsof je wordt tegengehouden. Het opladen van de accu duurt ongeveer 6 uur. De fiets heeft 7 versnellingen en ik fiets het liefst in versnelling 5 of 6. Ik vond het wel storend dat de fiets een ratelend geluid maakt hoe hoger de versnelling, zo maken versnelling 5 en 7 behoorlijk wat geluid. Als de motor moet werken maakt deze een zacht geluid, maar niet storend. Bij lage snelheden is de motor geluidloos. Het design vind ik door de matte afwerking zeer mooi maar is hierdoor wel krasgevoelig. De positionering van de fietsstandaard zit bij het achterwiel in plaats van in het midden van de fiets, wat ik zelf erg prettig vond. Ik had een zeer goede zithouding op de fiets en met het rechte stuur stuurt de fiets erg fijn. De fiets weegt 26.5 kg en is goed te tillen. Het achterlicht heeft een leuk design, namelijk de vorm van een uitroepteken, hierdoor ben je goed zichtbaar in het donker. Het voorlicht vond ik niet sterk genoeg en in bochten was er vrijwel geen zicht. Het voorlicht begint met redelijk zicht op ongeveer 7 meter voor de fiets, tot ongeveer 25 meter. Wel is het fijn dat het voorlicht niet storend is aan de ogen van andere weggebruikers. Dit is een fiets als je van fietsen houdt, met een hele natuurlijke ondersteuning en goed voor lange afstanden.
Over deze tester
Appartement
Samenwonend
26-35
ZZP'r / Ondernemer
22-03-2025
Algemene scoreReviewscore 7De fiets fietst erg licht en prettig, wat hem ideaal maakt voor dagelijks gebruik. Het gebruiksgemak is een van de sterke punten; de instellingen zijn eenvoudig en intuïtief, hoewel er geen geavanceerde connectiviteit met apps is. De rechtop zithouding en de geveerde voorvork dragen bij aan het comfort, maar het ontbreken van een verende zadelpen kan op oneffen wegen enigszins oncomfortabel zijn. De middenmotor levert voldoende kracht voor vlakke en heuvelachtige terreinen. De remmen van bieden uitstekende remprestaties, wat veiligheid garandeert. De verlichting is een gemengd verhaal; de achterverlichting is erg goed, maar de voorverlichting schiet enigszins tekort, wat 's avonds of in donkere omgevingen een nadeel kan zijn. Het schakelen met de fiets loopt soepel maar het maakt wel wat geluid. Dat is op zich niet erg maar het valt wel op. De matachtige laklaag is gevoelig voor krassen. Een krachtigere voorlamp zou de verlichting aanzienlijk verbeteren, en een verende zadelpen zou het comfort verder kunnen verhogen verder is dit echt een mooie en prettige fiets.
Over deze tester
Vrijstaande woning
Samenwonend met kinderen
46-55
Part-time werkzaam
22-03-2025
Algemene scoreReviewscore 9Deze fiets een aantal weken mogen testen voor review.nl. Wat een fijne fiets. Het design is strak en sportief. En zoals die eruit ziet, fietst die ook. De motor is stil en krachtig. In de hoogste ondersteuning en hoge versnelling hoor je de motor iets. Maar dat is niet storend. Gemiddeld, met de 3 verschillende ondersteunings standen en de 7 versnellingen. Kan je er 80 km mee fietsen. Dit in het noorden van het land op voornamelijk vlakke ondergrond. Maar een hoge brug opfietsen is appeltje/eitje op deze fiets. De verlichting is gemakkelijk aan en uit te doen met het knopje aan de onderkant van het paneeltje. Het remsysteem werkt perfect op deze fiets. Het opladen duurt een ruime 5 uur en en rechtstreeks op het frame aan te sluiten. Het uithalen van de accu vond ik erg vervelend omdat het aan de onderkant van het frame was ingebouwd. Bovenop was gemakkelijker geweest. Het zadel is wat hard, maar went. De fiets is wendbaar en ligt mooi op de weg. Een klinker ondergrond vangt de voorvork goed op. Kortom een fiets die ik qua prijs/kwaliteit zeker het aanschaffen waard zou vinden
Over deze tester
Twee-onder-één-kap
Samenwonend
46-55
Full-time werkzaam
23-03-2025
Algemene scoreReviewscore 7Deze fiets ziet er modern en sportief uit, dat is een groot pluspunt. Graag deel ik mijn bevindingen nadat ik dit product heb mogen testen. De verlichting is ook prima, lekker fel, wat de veiligheid ten goede komt. De elektrische motor geeft een prettige ondersteuning, het voelt alsof je zelf harder trapt, heel natuurlijk. De voorvorkvering is goed, die vangt de meeste oneffenheden goed op. Minder te spreken ben ik over de bagagedrager, die is echt te klein en daardoor weinig bruikbaar. Ook de plaatsing van de accu onder het frame maakt het eruit halen wat lastiger, al is hij ook op te laden terwijl de accu in de fiets blijft zitten.
Over deze tester
Eengezinswoning
Samenwonend met kinderen
26-35
Part-time werkzaam
26-03-2025
Algemene scoreReviewscore 9De afgelopen weken heb ik de Cortina E-Mozzo Pro mogen testen. Zelf heb ik een normale sportieve stadsfiets, dus ik was erg benieuwd naar deze elektrische fiets. Persoonlijk vind ik de Cortina E-Mozzo Pro een prachtige fiets om te zien, waarbij je niet direct zou zeggen dat deze elektrisch is. De matte afwerking zorgt voor een stoer uiterlijk en de fiets voelt zeer degelijk aan. Wat mij gelijk opviel is dat de fiets niet heel zwaar is. De eerste kilometers waren wat wennen, de fiets heeft niet een hele sportieve zit terwijl mijn normale fiets dat wel heeft. Uiteindelijk bleek dit juist erg comfortabel te zijn. De houding voelt erg natuurlijk aan, ook tijdens de langere ritten. De balans is erg prettig, ook in de bochten. Dit alles in combinatie met de verende voorvork maakt het een erg comfortabele fiets voor het dagelijkse woon- en werkverkeer. De actieradius van de batterij is zeer goed, zeker wanneer je de ondersteuning niet op de hoogste stand zet. De ondersteuning voelt natuurlijk aan en heeft genoeg power! Ik fiets op mijn normale fiets nog wel een stevig tempo en doordat deze fiets zo ligt aanvoelt is dat nog steeds mogelijk, ook wanneer de ondersteuning na 25km per uur stopt. Een ander groot pluspunt is het Shimano Nexus schakelmechanisme. Deze reageert en schakelt erg fijn. De Shimano motor maakt wel wat geluid wanneer er wat meer kracht van de motor gevraagd wordt, maar dit is niet hinderlijk. Eenmaal op snelheid hoor je de motor niet meer. Het in- en uitklikken van de batterij gaat wel wat moeizaam en ook het afdekkapje van de batterij had wat inginieuzer kunnen zijn. Deze moet je er namelijk afhalen en op de grond leggen. Ik kan mij voorstellen dat dit op den duur beschadigingen oplevert. Een leuk detail is de vormgeving van de achterlamp. Al met al zou deze fiets mij wel kunnen overhalen om de overstap naar een elektrische fiets te maken!
Over deze tester
Eengezinswoning
Samenwonend met kinderen
26-35
Full-time werkzaam
29-03-2025
Algemene scoreReviewscore 8k heb deze fiets de afgelopen weken mogen testen. Het is een fijne sportieve fiets, Ik zie het als een voordeel dat er geen ketting op zit, maar een belt. De voorkant van de fiets is vrij zwaar doordat de accu daarin zit verwerkt waardoor het lijkt of de achterkant wat instabiel is. Goede verlichting, Makkelijk te bedienen. Je zet de fiets aan doormiddel van een knopje op het frame, dit is even wennen. Daarna kan je de fiets in 3 standen voor ondersteuning aanzetten, Het is echt ondersteuning en neemt het niet zoals bij de Bosch motoren op dezelfde ondersteuning over. De fiets kijkt hoeveel jezelf nog kan doen. Dus je krijgt geen luie spieren. Al met al een fijne fiets.
Over deze tester
Eengezinswoning
Alleenstaand met kinderen
36-45
Full-time werkzaam
31-03-2025
Algemene scoreReviewscore 7Ik heb deze fiets de afgelopen weken mogen testen. De eerste paar dagen was ik heel enthousiast over de fiets. Het is echt een fiets waar je Wauw van denkt als je hem alleen al ziet. bijvoorbeeld het achterlicht die in het spatbord is weggewerkt. de eerste paar kilometers waren echt fantastisch. Hij is stil, wendbaar, en zelfs zonder de motor aan te zetten fiets hij lekker. wel zijn er een paar nadelen. zoals het zadel. hier moet je flink aan wennen. en is relatief hard. ik fiets wel eens met een racefiets en zelfs dat zadel is zachter. en dan draag ik een zeem. ook was ik een beetje teleurgesteld in het bereik van de accu.
Over deze tester
Eengezinswoning
Samenwonend met kinderen
36-45
Full-time werkzaam
Specificaties
Algemene kenmerken
- Eancode
- 8719461049436
- Uitvoering
- MEN
- Modeljaar
- 2025
- Motor vermogen
- 250 watt
- Adviesprijs
- 2899 euro
- Kleur(en)
- Eclips Black Matt
- Geslacht/Gender
- Unisex
- Taalversie
- Universeel
Technische kenmerken
- Framemaat
- 56
- Plaatsing motor
- CENTRALMOUNT
- Merk motor
- SHIMANO
- Soort fiets
- NORMAL
Versnellingen
- Type versnelling
- HUB
Accu
- Accuvermogen
- 0 watt